in

Elektromobilność. Jak wykorzystać potencjał pojazdów elektrycznych?

Elektromobilnosc - jak wykorzystac potencjal pojazdow elektrycznych

Korzystanie z samochodów elektrycznych i ekologicznych urządzeń transportu osobistego staje się coraz popularniejsze. Z roku na rok coraz więcej osób podejmuje się działań mających na celu zmniejszenie swojego udziału w emisji do atmosfery dwutlenku węgla. Niestety, elektromobilność w Polsce wciąż nie powinna być stawiana za wzór w pełni zielonych rozwiązań. Wszystko dlatego, że do ładowania pojazdów napędzanych prądem wykorzystuje się energię pozyskiwaną z nieodnawialnych źródeł. Na szczęście, mamy możliwość zmienić ten stan rzeczy. Jak? Poprzez instalowanie przydomowych stacji ładowania pojazdów.

Czym jest elektromobilność?

Elektromobilność jest terminem dużo pojemniejszym, niż mogłoby się wydawać. W jego skład wchodzą nie tylko pojazdy z elektrycznym napędem, lecz także wszystko, co się z nimi wiąże – od produkcji, przez infrastrukturę i eksploatację, aż po regulacje prawne. Wraz z ogólnie pojętym technologicznym postępem i rosnącą świadomością ekologiczną, obserwujemy coraz większe zainteresowanie elektromobilnością. W promocję rozwiązań elektrycznych włączyły się nie tylko firmy produkujące zeroemisyjne auta i UTO (urządzenia transportu osobistego), ale też rządy. Na całym świecie użytkownikom samochodów elektrycznych przyznano dodatkowe prawa, np. możliwość poruszania się po buspasach, czy darmowego korzystania z miejsc parkingowych.

Jak pozyskać ekologiczny prąd ze stacji ładowania pojazdów?

O rozwiązaniu w pełni lub możliwie ekologicznym możemy mówić wtedy, gdy na każdym etapie z całego łańcucha zależności stosuje się najmniej inwazyjne dla środowiska opcje. W kontekście pojazdów elektrycznych oznacza to, między innymi, że do ładowania samochodów i UTO powinniśmy wykorzystywać prąd uzyskany dzięki odnawialnym źródłom energii. To z kolei skierowuje nas na konieczność zainwestowania w fotowoltaikę. Proces instalowania punktów do ładowania samochodów elektrycznych wygląda jednak różnie w zależności od tego, czy mówimy o rozwiązaniu przydomowym, czy biznesowym.

Przyczyń się do rozwoju elektromobilności w Polsce dzięki przydomowej stacji ładującej

Procedura budowy stacji ładowania na terenach prywatnych (przy domach, firmach, a nawet w garażach podziemnych) nie wymaga pozwolenia na budowę, lecz wyłącznie zgłoszenia budowlanego. W przypadku domów jednorodzinnych warto połączyć podobną inwestycję z fotowoltaiką. Do pokrycia zapotrzebowania na prąd samochodu elektrycznego, którym rocznie pokonujemy około 15 000 km, wystarczy instalacja fotowoltaiczna o mocy 4kWh. Takie rozwiązanie ma wiele zalet, wśród których należy wskazać:

  • wyraźnie krótszy czas ładowania. Napełnianie akumulatora samochodu elektrycznego prądem z gniazdka może zająć nawet kilkanaście godzin. W przypadku przydomowej stacji ładującej czas ten skraca się do około 3 godzin;
  • pełne wykorzystanie ekologiczne potencjału samochodów elektrycznych. Nie tylko poruszamy się zeroemisyjnym pojazdem, ale też ładujemy go bezemisyjnie;
  • oszczędności wynikające z wykorzystywania energii „samodzielnie” pozyskanej, a nie odkupionej od elektrowni.

Nie można też oczywiście zapominać o aktywnym przyczynianiu się prywatnego inwestora do popularyzacji i rozwoju elektromobilności w Polsce.

Jak wygląda proces budowy ogólnodostępnej infrastruktury paliw alternatywnych?

Brak odpowiedniej infrastruktury ładowania wskazuje się jako jeden z głównych problemów, jeżeli chodzi o elektromobilność w Polsce. Z roku na rok w kraju nad Wisłą przybywa elektrycznych samochodów (na koniec 2020 było to niemal 20 tysięcy samych aut osobowych). Badania pokazują, że inwestycja w stację ładowania samochodów elektrycznych to jeden z potencjalnie najpewniejszych i intratnych rozwiązań biznesowych.

Budowa ogólnodostępnej stacji ładowania jest oczywiście nieco bardziej skomplikowana od instalowania rozwiązania przydomowego, niemniej rządy na całym świecie wciąż pracują nad usprawnieniem tej procedury. Aktualnie wymagane jest ustalenie własności gruntu, zgłoszenie robót budowlanych, powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna oraz odbiór techniczny przez Urząd Dozoru Technicznego. Warto jednak poświęcić czas na rozwiązanie kwestii prawnych, bo lista zalet podobnej inwestycji prezentuje się naprawdę przekonująco:

  • wsparcie rozwoju elektromobilności w Polsce i stymulacja rozwoju gospodarczego;
  • zdobycie przewagi konkurencyjnej w branży;
  • podkreślenie misji firmy i jej ekologicznej świadomości, co może przełożyć się na nowych klientów, którzy coraz intensywniej szukają zielonych rozwiązań;
  • wzmocnienie pozycji na rynku jako pracodawca i przyciągnięcie najlepszych ekspertów dzięki praktycznemu potwierdzeniu zapewnień o dynamicznym rozwoju i stosowaniu najnowszych dostępnych rozwiązań.

Rozwój elektromobilności w Polsce

Aktualnie w Polsce zarejestrowanych jest niemal 20 tysięcy osobowych pojazdów elektrycznych, 800 samochodów dostawczych, ponad 400 autobusów, prawie 9000 jednośladów. Wobec podobnych statystyk raczej nie ziszczą się zapowiadane w rządowych dokumentach nadzieje o milionie elektrycznych aut w 2025 roku, niemniej elektromobilność w Polsce wciąż ma ogromny potencjał. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat na polskich drogach pojawi się nawet do 300 tysięcy elektrycznych pojazdów.

Wciąż największą przeszkodą, jeżeli chodzi o inwestycję Polaków w elektromobilność, są ceny. Problem ten może jednak nieco zblednąć, jeżeli w życie wejdzie rozporządzenie Ministerstwa Energii dotyczące wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Według tego dokumentu zainteresowani zakupem ekologicznego auta mogliby uzyskać dofinansowanie nawet w wysokości 37,5 tysięcy złotych. Niestety, na ten moment nie wiadomo niczego o zasadach przyznawania podobnego wsparcia finansowego.

Komentarze

Dodaj komentarz

Loading…

0
Przemysl elektrotechniczny w Polsce

Przemysł elektrotechniczny w Polsce — kilka słów o pionierach

Panele fotowoltaiczne Panasonic to już przeszłość – Japończycy wycofują się z ich produkcji