in

Elektromobilność – czym jest i co powinieneś o niej wiedzieć?

Elektromobilnosc - czym jest i co powinienes o niej wiedziec

Elektromobilność to wszystkie zagadnienia związane z pojazdami z napędem elektrycznym – od ich technicznego zaprojektowania, poprzez produkcję, infrastrukturę wspierającą (punkty ładowania czy napraw), aż po rozwiązania społeczno-gospodarczo-prawne. Pojazdy elektryczne nazywa się również pojazdami EV, co stanowi skrót od angielskiego electric vehicles.

Elektromobilność na świecie

Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej, w 2019 r. globalny rynek osobowych samochodów elektrycznych znajduje się już na poziomie 7,2 mln sztuk. Niemal 50% wszystkich aut EV na świecie jeździ po Chinach. Napędem elektrycznym mogą się tam pochwalić aż 3,4 mln samochodów (w tym 2,58 mln to pojazdy w pełni elektryczne). Tylko w zeszłym roku liczba ta zwiększyła się o 1,06 miliona nowych pojazdów. Co więcej, kraj ten regularnie wymienia flotę pojazdów transportu zbiorowego na jednostki elektryczne i inwestuje w odpowiednią infrastrukturę.

Drugie miejsce na rynku elektromobilności zajmuje Europa z liczbą 1,75 mln pojazdów elektrycznych (0,97 mln w pełni elektryczne). Procentowo pod względem poprzednich lat ich przyrost może robić nawet większe wrażenie niż w przypadku Chin. W 2019 roku bowiem Europejczycy nabyli aż 561 tysięcy nowych aut EV. Na przedzie stawki w rozwoju elektromobilności wciąż znajduje się Norwegia, w której sprzedano ok. 80 tys. samochodów elektrycznych. Kraj ten okupuje zresztą pierwsze miejsce w inwestowaniu w samochody elektryczne już od dawna. W 2017 roku 50% wszystkich kupionych pojazdów stanowiły w Norwegii auta elektryczne, hybrydowe lub wodorowe. Na drugim i trzecim w miejscu w zestawieniu europejskich gigantów elektromobilności znajdują się Niemcy (109 tysięcy aut EV w zeszłym roku) i Wielka Brytania (75 tysięcy aut EV w zeszłym roku).

Na trzecim miejscu pod względem liczby samochodów elektrycznych plasują się Amerykanie. Aut EV po Stanach Zjednoczonych jeździ (a przynajmniej jeździło w 2019 roku) około 1,15 miliona (0,88 miliona stanowiły pojazdy w pełni elektryczne).

Elektromobilność w Polsce

Tendencje rozwoju elektromobilności sięgają także Polski. Rynek ten, chociażby z racji finansowych, rozwija się w kraju nad Wisłą nieco wolniej, ale statystycznie i tak zaobserwować można znaczącą poprawę. Badania pokazują, że główne przeszkody powstrzymujące Polaków przed zakupem auta EV to wysokie ceny tychże samochodów, brak odpowiedniej infrastruktury oraz ograniczony zasięg pojazdów napędzanych prądem.

Liczba pojazdów elektrycznych w Polsce

Polska pod względem liczby pojazdów elektrycznych znajduje się w piątce najgorzej radzących sobie państw. Zarejestrowane w kraju nad Wisłą samochody elektryczne stanowią zaledwie 0,49% wszystkich pojazdów osobowych. To więcej jedynie niż w Grecji (0,42 proc.), na Słowacji (0,36 proc.), Litwie (0,35 proc.), oraz w Estonii (0,29 proc.). Warto jednak zaznaczyć, że w ciągu ostatniego roku zanotowaliśmy wzrost liczby pojazdów EV o niemal 80%.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, które podsumował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, na koniec listopada 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było 18 326 elektrycznych samochodów osobowych (w tym 8861 aut w pełni elektrycznych). Większość należy do inwestorów-przedsiębiorców.

Polskie ustawodawstwo a elektromobilność

Krokiem w kierunku upowszechnienia się aut EV w Polsce ma być nowe ustawodawstwo. W ostatnich latach wprowadzono kilka rozporządzeń, które miały zachęcić Polaków do kupowania pojazdów elektrycznych. Niestety, wiele ze złożonych obietnic (np. dofinansowania na zakup aut EV) nie znalazło odbicia w rzeczywistości. Jeżeli chcielibyście bliżej przyjrzeć się rządowym planom dotyczącym rozwoju elektromobilności w Polsce, odsyłamy do takich dokumentów jak:

  • Plan Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości”, przyjętego przez Radę Ministrów 16.03.2017 r., który określa korzyści związane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju oraz identyfikuje potencjał gospodarczy i przemysłowy tego obszaru.
  • Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r., który implementuje regulacje europejskie dotyczące m.in. warunków budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach.
  • Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r., która ma za zadanie stymulować rozwój elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych (m.in. LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce.
  • Ustawa powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), tj. ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Zadaniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu ma być w założeniu finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych.

Rozwój elektromobilności – najbliższe perspektywy

Największym problemem dla upowszechnienia się pojazdów elektrycznych jest aktualnie brak infrastruktury ładowania. Punktów ładowania, regularnie rozplanowanych na świecie, jest zdecydowanie zbyt mało, by móc bezproblemowo przemieszczać się na dłuższych dystansach. W najbliższych latach z pewnością nastąpi więc rozwój tego sektora. Szukasz sposobu na biznes? Być może warto pomyśleć właśnie o stacji ładowania.

Prognoz dotyczących przyszłości rynku transportu elektrycznego jest naprawdę wiele. Większość jednak mówi o tym, że już za kilkanaście lat producenci samochodów całkowicie zaprzestaną produkcji aut z silnikami spalinowymi. Potwierdzać te wizje zdają się kolejne deklaracje gigantów rynku, którzy stopniowo wycofują się z wytwarzania konkretnych modeli w wersji spalinowej.

Warto tutaj odnotować, że eksperci wskazują na tak intensywny wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi, że przekroczy on aktualny potencjał produkcyjny. Oznacza to, że znajdzie się na rynku miejsce dla nowych wytwórców pojazdów opartych na energii elektrycznej. Jakie będą to marki? Czym będą chciały przekonać ludzi do zakupu swoich modeli? Tego żadna prognoza nie jest w stanie przewidzieć. Pamiętajmy jednak – Polska także planuje własny pojazd elektryczny. Kiedy zaczniemy widywać go na drogach? Plan zakłada, że Izera pojawi się na nich już w 2024 roku. Poczekamy, zobaczymy.

Dodaj komentarz

Czy fotowoltaika dziala jak nie ma pradu

Czy fotowoltaika działa jak nie ma prądu?

Gdzie znajduje sie najwieksza elektrownia wodna w Polsce

Gdzie znajduje się największa elektrownia wodna w Polsce?